3 strategier for å få dine nærmeste til å støtte din nye livsstil

Det er ikke uvanlig at jeg får høre av folk som trener hos meg, at de synes det er veldig vanskelig å gjøre endringer i egne trenings-og kostholdsvaner når de hjemme ikke støtter dem, eller kanskje til og med motsetter seg disse endringene. Man ønsker selvfølgelig støtte og forståelse fra de rundt seg. Endringer er vanskelig nok alene, men enda vanskeligere når man møter motstand fra andre.  Men hvordan bør man gå frem for å få sine nærmeste med på laget?

Studier viser at:
De du omgir deg med påvirker din vei til en sunnere livsstil. Jo større andel av folk rundt oss som gjør en spesiefikk ting, jo større er sannsynligheten for at vi gjør det samme. Hvis din familie beveger seg mer og spiser sunnere, jo mer sannsynlig er det at du gjør det samme. Og motsatt.

Hvis det virker «normalt» å spise en lett salat til lunsj, så er det sannsynligvis det du også kommer til å spise. Hvis den sosiale normen er å tilbringe lunsjen på gatekjøkken så gjør sannsynligvis du det også, selv om du vet at det ikke hjelper deg på veien til en sunnere livsstil.

Dette i seg selv er et par gode argumenter for å få med seg de rundt seg på å få en sunnere og mer aktiv livsstil. Du kan selvfølgelig klare å gjøre det alene, men la oss være ærlige her: Det ER mye lettere når man får med seg de rundt seg eller hva?

Som med alle andre endringer vil man møte på enten motstand eller støtte. Eller begge deler. Motstand kan være

  • Når du lager en stor bunke med grønnkålchips til familien på kvelden i stedet for den vanlige «kveldkosen» med potetgull og sjokolade, og du mottar skrikende protester fra resten av gjengen.
  • Når du registrerer deg for et 10km-løp og vennene dine forteller deg at all den løpingen bare kommer til å ødelegge knærne dine.
  • Når du gjør en avtale med svigermor om at du kan lage middagen til familieselskapet fordi du ønsker å tilby sunne alternativer, men når du ankommer har hun allerede forberedt alle de vanlige fettete, sukkerholdige rettene fordi «det var det de andre hadde lyst på».

Når man stadig møter på slik motstand, så vil det å gjøre livsstilsendringer kanskje oppleves som å prøve å bestige en bratt fjelltopp med grus under føttene?

Støtte kan være:

  • Hele familien blir med på å lage og spise sunn mat. Dere prater om hva slags frukt og grønnsaker dere liker, finner sunne og fristende oppskrifter og prøver nye og rare ting sammen.
  • Når du melder deg på til 10km-løp og vennene spør om du ønsker heiagjeng.
  • Når du gjør en avtale med svigermor om å stå for middagen, og hun tar hintet og lar deg gjøre nettopp det, og du lar henne lage den vanlige desserten «som alle har lyst på».
    Som du ser ut av eksemplene ovenfor her, så handler det ikke nødvendigvis om at alle skal være med deg 100 % og endre sine egne liv, men støtte deg og hjelpe deg så du enklere kan nå dine mål. Men hvorfor skjer ikke det?

Selv om dine kjære ikke er super-entusiastiske over dine enæring- og fitnesseksperimenter, så betyr ikke det at de ikke bryr seg, eller ikke vil hjelpe. Du trenger med andre ord ikke å dumpe alle dine venner og familie. les heller videre, så kanskje du ikke engang trenger å overbevise noen av dem for å få dem om bord.

Sosial støtte fungerer begge veier.

Menneskene rundt deg kan påvirke deg, og du kan påvirke dem tilbake. Selv om de tkan være lettere å vente til din nærmeste omgangskrets selv bestemmer seg for å prioritere sunne valg, så er det også utrolig inspirerende å være et forbilde til endring, til tross for de kreftene som kanskje jobber mot deg. Hva med å prøve denne milde, men noen ganger motstridende handlingsplanen?

Aksepter at du ikke alltid har rett.
Spør deg selv: Hvor mye av motstanden du føler fra andre blir faktisk skapt av deg? Selv om du mener det godt, og selv om du har 100% rett. (Ja røyking er dårlig, ja grønnsaker er bra).

Hvor ofte har du vært dømmende? insisterende? Belærende? Avvisende? Over-entusiastisk? Rett og slett litt for mye av det gode?
Og omvendt: Hvor ofte har du vært nysgjerrig på andres perspektiver? Interessert og lyttende?
Tenk på dette: Kanskje «rett» ikke er så opplagt?
Alles adferd og valg har som regel en grunn til å være der. Du vet kanskje ikke årsakene, kan ikke helt forstå årsakene eller er ikke enig i årsakene. Men uansett vaner dine kjære besitter, så er det for en grunn. Deres vaner er «riktig» for dem.

Dette betyr at du bør ha forståelse for at feks:
Din beste venn er livredd for å konfrontere kroppen sin, og derfor blir defensiv og kritisk hver gang du tar opp ditt nye helseregime.

Foreldre- og besteforeldrene dine kommer fra en annen generasjon og er vokst opp med andre kostholdsråd- og vaner enn det vi er i dag.

Forståelse hjelper oss å samarbeide.

«Hvorfor er de så forkjellige fra meg?», kan bli til «Når har jeg slitt med noe lignende?»

«Hvordan får jeg dem til å endre den dårlige vanen?» kan bli til «Hvilket underliggende proble er det den dårlige vanen kompenserer for?».

«Hva er galt med dem?» kan bli til «Hva er det de egentlig trenger?».

Når dine kjære begynner å føle seg mer forstått, og mindre dømt, vil de sannsynligvis også være mere åpne og forståelsesfulle ovenfor dine nye vaner og oppfatninger også.

Vær tålmodig, ikke masete.
Motstand kommer oftere fra frykt enn fra sann motvilje. Endring kan føles skremmende. Det kan ta opp saker for behov for kontroll, sikkerhet, identitet og det kan ta opp vonde følelser som angst, panikk, skam eller tap. Når våre kjære motarbeider forandring kan det altså være på grunn av nettopp frykt. Deres motstand kan være resultat av tanker som:

Hva hvis du blir en annen person?
Hva om denne nye maten ikke smaker godt?
Hva om dine sunne vaner gjør at jeg må konfrontere mine usunne vaner?
Hva om du dømmer meg, eller ikke elsker meg lenger?
Hva om livet mitt blir ubehagelig?
Hva om jeg mister deg?

Så- vær tålmodig!
Fortsett å tilby sunne retter på middagsbordet.
Fortsett å invitere venner og familie til å bli med deg på løp, turer, trimklasser
Ha gode samtaler om ernæring, aktivitet, sunn kropp og hva det betyr å ha en god og sunn livsstil uten at det blir belærende.

Etter hvert som dine kjære oppdager at du fortsatt er deg, at du fortsatt er glad i dem og ikke vil påtvinge dem uønskede endringer, så er det stor sannsynlighet for at de etterhvert vil akseptere og kanskje til og med bli nysgjerrig på den nye livsstilen din. Ved å jobbe mot å oppnå en gladere, sunnere, mer trygg og friskere versjon av deg selv, så vil du bli til en inspirasjon- den positive innflytelsen til din familie og venner. Påvirkning og innflytelse skjer i begge retninger, husker du? Så led veien! 🙂

Og du, her kommer tre konkrete strategier som du kan følge:

  1. Sjekk dine motiver.
    Hver gang du gjør en beslutning om mat eller trening (eller noe annet), spør deg selv: Gjør jeg dette fordi alle andre gjør det, eller fordi det samsvarer med mine egne interne intensjoner og verdier? Det er ikke nødvendigvis noe galt i å gjøre hva andre gjør, men hvis du baserer dine valg på hva andre gjør så gjør det bevisst.
  2. Finn objektiv søtte som er bare for deg.
    Å ha en støtteperson som ikke er en del av din sosiale sirkel kan være enormt nyttig. For eksempel en dyktig personlig trener og/eller kostholdsveileder som kan fungere som en samtalepartner og som støtter deg og er på ditt lag hele veien.
  3. Bruk «en ny tilnærmingsmål» istedenfor et «unngå mål»
    Avholdsmål- slutte å spise junkfood, ikke se på TV etter middag, ikke overspise er mål som gir større sannsynlighet for at an føler seg begrenset. Prøv heller med tilnærmingsmål – prøve to nye grønnsaker denne uken, spise to forskjellige farger av frukt i dag, gjøre en aktivitet i 20 minutter. Dette er mål som har større sannsynlighet for at du vil føle deg interessert og villig.

Jeg ønsker deg lykke til!

Husk at du alltid kan ta kontakt med meg for hjelp med trening og kosthold:
e-post: tinken(@)personligtrenertinken.no

Advertisements